Inbound Marketing en SEO

Wat is closed loop marketing?

Deel dit bericht:


Door:

 

‘Close loop marketing’ ook zo’n marketingterm die je steeds vaker hoort. Closed loop marketing is eigenlijk een mooie manier van zeggen, dat marketing- en salesteams goed kunnen samenwerken. Dit doen zij door gebruik te maken van inzichten en data die zij verkrijgen vanuit analytics.

Waar het op neer komt is dat marketing aan sales rapporteert over leads die zover zijn om benadert te worden en dat sales rapporteert aan marketing over de leads die zij hebben verkregen.

Door goed samen te werken, kunnen sales en marketing een veel beter beeld krijgen van welke inbound marketingprogramma’s en lead nurturingcampagnes werken en welke niet.

In het verleden was het veel lastiger om zaken als de ROI, de kosten per lead en de kosten per sale te berekenen. Daarnaast was het voor marketing ook wel eens lastig om hun waarde binnen een bedrijf aan te tonen.

Met closed loop marketing maak je een echt verschil tussen een websitebezoeker, een lead en een klant, waardoor het makkelijker is te achterhalen welke uitegegeven euro’s, wat hebben opgeleverd.

Hoe werkt closed loop marketing?

Allereerst koppel je jouw customer relationship software (CRM) aan je marketing analytics software, zodat je door middel van inzichten vanuit analytics de beste content kunt creëren voor je prospects.

De volgende stap is om je website als middelpunt van al je marketingactiviteiten te gaan gebruiken. Je gaat dus al je online en offline marketingactiviteiten leiden naar je website. Door elke activiteit een speciale ‘tracking URL’ te geven, kun je exact meten waar men vandaan komt. Dit geldt ook voor al je emailactiviteiten, adword campagnes en verwijzingen naar jouw website.

Door het gebruik van tracking cookies, kun je exact meten wanneer een bezoeker terugkomt naar je website.

Belangrijk voor een closed loop proces is het opdelen van de data in categorieën. Hubspot heeft de cirkel van closed loop marketing opgedeeld in vier delen, waarin de buyer’s journey, het marketingteam en het salesteam een rol spelen.

Wat is closed loop marketing?

Stap 1: een bezoeker arriveert op je website

Stap 1: bezoeker arriveert op je website

Grote kans dat een bezoeker op je website is gekomen via social media, email, blog of andere content dat je gedistributeerd hebt, verwijzend naar een landingspagina op je website. Bezoekers trekken naar je website door middel van aanbiedingen en goede content, is namelijk hoe Inbound Marketing werkt.

Een bezoeker die arriveert op je website staat aan het begin van de cirkel. Ervoor zorgen dat zij gebruik maken van een aanbieding, door een formulier in te vullen op een landingspagina, is cruciaal om ze verder te laten gaan in het proces.

Door middel van tracking cookies, kun je websitebezoekers door het gehele proces volgen. Waar komen ze vandaan? Kun je trends ontdekken? Trek je veel verkeer vanuit social media, maar minder vanuit zoekmachines? Dan weet je dat je meer aandacht moet besteden aan je SEO.

Stap 2: een bezoeker surft door je websiteStap 2: een bezoeker surft door je website

In deze fase is het belangrijk om te meten waar je websitebezoekers vandaan zijn gekomen en welk gedrag zij vertonen. Welke pagina’s bekijken zij? Hoe lang blijven ze op je website? Met deze data kun je duidelijker conversiepaden bepalen voor toekomstige bezoekers, waardoor je meer leads kunt gaan genereren.

Stap 3: bezoeker wordt omgezet in een lead

Stap 3: bezoeker wordt omgezet in een lead

Je voornaamste taak als marketeer, is het leveren van gekwalificeerde leads aan je salesteam. De volgende stap in het proces is dan ook het omzetten van websitebezoekers in leads.

In een ideale situatie komt een bezoeker direct op een landingspagina. Het doel van een landingspagina is om de contactgegevens van de bezoeker te verzamelen, in ruil voor iets dat jij aanbiedt en dat waardevol is voor hen. Zodra ze gebruik hebben gemaakt van een aanbieding, zijn zij niet meer een anonieme bezoeker, maar een lead.

Als jij meer aanbiedingen creëert, waarmee jij jouw leads door de sales funnel leidt (d.m.v. lead nurturing workflows), dan kun je veel meer informatie van je leads vergaren. Hoe meer je weet over een lead, hoe groter de kans wordt dat jij deze lead kunt binnenhalen als klant.

In deze fase beslis je wanneer een lead zover is om aan sales overgedragen te worden.

Stap 4: lead wordt klantStap 4: lead wordt klant

Met een goede planning, waardevolle content en een goed getimed lead nurturingproces, bestaat er geen twijfel dat je leads gaat genereren.

Welke aanbiedingen werkten het beste? Welke marketingkanalen hebben het meest opgeleverd? Hoe kun je deze processen optimaliseren om meer succes te boeken in de toekomst?

Met een goed closed loop marketingplan, ben je in staat antwoord te geven op bovenstaande vragen.

Ben je een startende onderneming en heb je niet het budget voor marketing automation software? Houd dan deze informatie bij in spreadsheets.

Wat heb je nodig voor closed loop marketing?

Het meest ideaal is als je een CRM en een marketing automation platform hebt, zoals bijvoorbeeld Hubspot. Er zijn echter ook andere manieren om closed loop marketing tot een succes te maken. Er zijn genoeg analytics tools op de markt en spreadsheets werken goed voor kleinere bedrijven.

De belangrijkste factor van closed loop marketing is de samenwerking tussen sales en marketing. Als alle neuzen dezelfde kant opstaan, dan staat er niks in de weg van succes!
CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: