Inbound Marketing en SEO

Wat is een 301 redirect en waar gebruik je het voor?

Deel dit bericht:


Door:

 

Als jij verhuist naar een nieuw huis, dan laat je dit aan PostNL en je kennissen weten, zodat je post naar het nieuwe adres verstuurt zal worden.

Sommige mensen zijn wat laks of vergeten gewoon hun adreswijziging door te geven en verliezen hierdoor veel post.

Als wij dit vertalen naar je website, hoe kun je zoekmachines dan vertellen dat een webpagina of een website is verhuisd? Hoe zorg je ervoor dat je geen websiteverkeer en autoriteit verliest?

Hier zet je 301 redirects voor in.

Wat is een 301 redirect?

Waar gebruik je een 301 redirect voor?

Een 301 redirect is een permanente redirect. 301 redirects sturen websitebezoekers naar een andere url dan de url die ze hebben aangeklikt in een zoekresultaat of hebben ingetypt in de browser. Daarnaast vertel je met een 301 redirect ook aan zoekmachines dat de pagina is verhuisd naar een nieuw adres.

Normaal gesproken als een browser of een zoekmachine een pagina aanvraagt, dan ontvangen zij als eerste een statuscode.

De statuscode vertelt de aanvrager dan bijvoorbeeld ‘Ja, deze pagina bestaat nog’. Dit doen ze met de statuscode 200, waarmee ze zeggen ‘Alles is oké, kom de content van deze pagina maar bekijken!’

Als de pagina niet bestaat dan ontvangen zij de statuscode 404, waarmee wordt gezegd ‘Sorry ik heb de pagina niet kunnen vinden, het is niet meer op dit adres (url)’. Dan krijg je dus een error pagina te zien.

Daarentegen zegt een 301 status code tegen de aanvrager ‘Hey, de pagina die je wilde bezoeken is niet meer hier, maar is verhuisd naar dit nieuwe adres, dus vraag daar de pagina aan!’

Browsers en zoekmachines volgen dan automatisch de 301 vanaf de oude url naar de nieuwe url.

Waar gebruik je 301 redirects allemaal voor?

Er zijn verschillende redenen waarom marketeers 301 redirects inzetten:

  1. Om de meeste autoriteit voor je website te behalen, moet je de verschillende versies van je website redirecten naar één adres. Je website kan namelijk meerdere url’s hebben, bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl en http://voorbeeld.nl.
  2. Als je een SSL certificaat aanschaft om je website te beveiligen, dan verandert je url. In dat geval moet je alle url’s met http doorsturen naar de nieuwe url’s met https;
  3. Als je jouw website gaat rebranden en je naam gaat wijzigen, dan veranderen je url’s waarschijnlijk ook. Met 301 redirects verwijs je bezoekers van je oude url’s naar je nieuwe url’s;
  4. Als je jouw website update en je url verandert bijvoorbeeld van http://voorbeeld.nl/over-ons.html in http://voorbeeld.nl/over-ons/;
  5. Als je niet tevreden bent over een url en de url bijvoorbeeld wilt verkorten of een belangrijk zoekwoord wilt toevoegen;
  6. Als twee pagina’s op je website met elkaar concurreren, dan kun je één van de twee pagina’s verwijderen en redirecten naar de andere;
  7. Om verkeer van een website te leiden naar een andere website, die beheert wordt door dezelfde organisatie;
  8. Als je stopt met een bepaalde dienst die je aanbiedt en je bezoekers wilt doorsturen naar je nieuwe dienst: van http://www.voorbeeld.nl/oude-dienst/ naar http://www.voorbeeld.nl/nieuwe-dienst/.

Met een 301 redirect zorg je ervoor dat je geen websiteverkeer mist en dat je de waarde en autoriteit van de originele pagina doorgeeft aan de nieuwe pagina. Overigens is het zo dat er wel ongeveer 15% van de waarde verloren gaat.

Wat is een 302 redirect?

Met een 302 redirect vertel je zoekmachines dat een bestaande url tijdelijk is verhuisd naar een andere url.

Een 302 redirect zet je meestal in als een website aangepast dient te worden en de bezoekers dus tijdelijk naar een ander domein geleid dienen te worden. Een ander voorbeeld is als je de functionaliteit of het design van een webpagina wilt testen (A/B testing).

Voorheen konden zoekmachines soms een 302 redirect voor een 301 redirect aanzien, helemaal als de 302 redirect al een langere periode was ingesteld.

Of in een slechter scenario konden zoekmachines ook denken ‘Hey, deze pagina is tijdelijk verhuisd en zou zomaar nog een keer kunnen verhuizen, dus laten we het maar niet indexeren!’ In dat geval zou je helemaal uit de zoekresultaten verdwijnen.

Een oplossing daarvoor was om een 301 redirect naar de tijdelijke locatie te plaatsen en daarna een 301 redirect van de tijdelijke locatie naar de definitieve locatie. Mocht je deze oplossing toepassen: zorg ervoor dat je de ketting van redirects niet te lang maakt. Dat vertraagt namelijk de laadtijd, doordat browsers meerdere pagina’s moeten aanvragen.

Bovengenoemde scenario’s komen volgens Google echter niet meer voor. Google heeft aangegeven dat ze prima in staat zijn om een 302 redirect te herkennen. Lees er meer over in dit artikel van MOZ: ‘301 Redirects Rules Change: What You Need to Know for SEO‘.

Daarnaast was het zo dat een 302 direct geen waarde meegeeft van de oorspronkelijke pagina naar de nieuwe pagina, omdat het toch maar een tijdelijke verhuizing was.

Google heeft echter aangegeven dat er geen waarde verloren gaat voor zowel de 301 als de 302 redirect, als het een redirect betreft van http naar https. De reden is een inkoppertje: Google streeft naar een veilig internet en probeert websites over te halen om de overstap van http naar https te maken.

Voorlopig zal ik deze aankondiging van Google niet klakkeloos overnemen en voor de zekerheid gewoon nog uitgaan van de oude regels: maak dus zo min mogelijk gebruik van 302 redirects.

Wat is rel=canonical?

Om verwarring te voorkomen, leg ik nog even snel uit wat een canonical tag is.

Browsers interesseert canonicals tags helemaal niks. Als de pagina aangevraagd wordt en zij de statuscode 200 ontvangen, dan bezoeken zij de pagina, ondanks de canonical tag.

De canonical tag zet je in als je dubbele content hebt. Dezelfde content op twee of meerdere url’s dus. Met de canonical url vertel je alleen aan zoekmachines welke url zij moeten indexeren en welke pagina dus alle waarde moet ontvangen.

Lees hier meer over in mijn artikel ‘Voorkom duplicate content met conanical URL’s‘.

301 redirect best practices

Nu je weet waarvoor je 301 redirects inzet, wil ik nog twee tips meegeven om grote fouten te voorkomen.

Tip 1: Redirect één op één

Dit is misschien redelijk voor de hand liggend, maar omdat het toch vaak fout gaat wil ik het toch even benoemen.

Zorg ervoor dat als je bijvoorbeeld je website verhuist, dat je alle url’s één op één verhuist. Dus url A moet geredirect worden naar de nieuwe locatie van A’s content. Url B moet geredirect worden naar de nieuwe locatie van B’s content, etc.

Sommige mensen maken nog de fout om alle url’s naar de homepage van de nieuwe website te redirecten.

Tip 2: Blokkeer geen pagina’s

Als jij bijvoorbeeld met je robots.txt bestand bepaalde pagina’s blokkeert voor Google om te crawlen, dan kunnen zij ook niet zien dat je een redirect hebt geplaatst.

Heb je bijvoorbeeld op je nieuwe website al je pagina’s op noindex staan, omdat je website nog niet af was? Vergeet dan niet om deze pagina’s weer op index te zetten! Anders zien zoekmachines allemaal redirects naar pagina’s die ze niet kunnen indexeren, waardoor je niet in de zoekresultaten zal verschijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: