Inbound Marketing en SEO

Wat is een Call To Action?

Deel dit bericht:


Door:

 

In mijn blogartikelen heb ik het vaak over calls to action. Maar wat zijn calls to action eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat mensen er op klikken?

Wat is een Call To Action?

Calls to action, meestal afgekort als CTA, zijn afbeeldingen of zinnen die je bezoekers vragen om actie te ondernemen. Het is dus letterlijk een ‘call’ om actie te ondernemen.

De acties die je jouw bezoekers vraagt te ondernemen kunnen verschillend zijn: het downloaden van een whitepaper, inschrijven voor een webinar, het deelnemen aan een evenement, etc. Een call to action is dus een onderdeel van een conversiepad, die je inricht om je (B2B) marketingdoelen te bereiken.

Een CTA kun je in al je marketinguitingen plaatsen: op je website, in een whitepaper, in een e-mail, aan het einde van een blogbericht, etc.

Hier een paar voorbeelden van een call to action:

Wat is een Call To Action?

Hoe maak je een call to action?

Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden bij het creëren van CTA’s. Je kunt niet zomaar de tekst ‘Klik hier’ plaatsen in een button en deze plaatsen op je website. Er zijn een aantal factoren die het succes van een CTA bepalen.

Om je een beetje op weg te helpen, hier een checklist met belangrijke elementen van een CTA:

Eye-Catching Design

Voordat iemand op je CTA klikt, moet diegene wel doorhebben dat de CTA aanwezig is. Hij moet dus opvallen.

De kleuren van je CTA moeten anders zijn dan de kleuren van je website en er echt uitspringen. Daarnaast moet je CTA ook groot genoeg zijn om op te vallen.

Een duidelijk aanbod

Men moet exact weten wat er gebeurt als men op een CTA klikt.

Verwachten ze een whitepaper te downloaden? Een demo te zien? Of zich te kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief?

Zorg er dus voor dat de CTA expliciet vermeldt wat men krijgt in ruil voor het klikken op de CTA.

Link naar een landingspagina

Een CTA is het meest effectief als men na het klikken op een landingspagina komt (en niet op een willekeurige webpagina).

Een CTA is bijvoorbeeld nog steeds een CTA als het linkt naar een contactpagina (wat geen landingspagina is), maar dat is niet de meest effectieve manier om leads te genereren.

Het is veel effectiever om CTA’s te linken naar conversiegerichte landingspagina’s, waar men gebruik kan maken van een aanbieding, in ruil voor wat contactgegevens.

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: