Inbound Marketing en SEO

Wat is een landingspagina?

Deel dit bericht:


Door:

 

Een landingspagina is een conversiegerichte webpagina met een formulier, die als enig doel heeft om bepaalde informatie van de bezoeker vast te leggen.

Op deze pagina bied je een interessante marketingaanbieding aan, waar de bezoeker gebruik van kan maken, in ruil voor wat gegevens.

Deze gegevens koppel je aan een lead nurturing programma, zodat de lead door het aankoopproces geleid kan worden.

Wat is een landingspagina niet?

Er zijn veel verschillende opvattingen over wat een landingspagina is. Er zijn mensen die denken dat het elke willekeurige pagina op een website is, omdat bezoekers daar op ‘landen’. In Google Analytics klopt dat inderdaad ook.

Je homepage, je productpagina’s en je blogartikelen zijn vanuit een marketingperspectief echter geen landingspagina’s.

Als marketeer richt je landingspagina’s in om contactgegevens te verzamelen van je websitebezoekers. Zonder deze gegevens zijn je websitebezoekers namelijk niks waard.

Met andere woorden: alle landingspagina’s zijn webpagina’s, maar niet alle webpagina’s zijn landingspagina’s.

Onderdeel van een conversiepad

Een landingspagina is onderdeel van een conversiepad

Je landingspagina is onderdeel van het conversiepad dat je inricht voor je websitebezoekers. Met een conversiepad probeer jij jouw websitebezoekers te leiden naar je landingspagina’s en om te zetten in leads.

Een conversiepad bestaat over het algemeen uit aansprekende content, een call to action, een landingspagina en een bedankpagina.

Lees meer over conversiepaden in mijn artikel ‘Hoe werken conversiepaden?

Landingspagina best practices

Er is geen geheim recept voor succes. Wat voor de één wel werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Belangrijk is om verschillende dingen uit te proberen, om erachter te komen wat wel en wat niet werkt voor jouw website.

Navigatie vs geen navigatie

Moet je nou wel of geen menubalk plaatsen op je landingspagina?

De theorie achter het verwijderen van de menubalk is dat bezoekers zo min mogelijk afleiding hebben en je ze geen kans geeft om weg te klikken. Het doel is tenslotte om contactgegevens te verzamelen.

Jij kunt dit zelf testen op je landingspagina’s. Plaats gewoon een weekje wel een menubalk en een weekje niet. Is er een duidelijk verschil in conversie? Dan weet jij wat werkt voor jou.

Afbeeldingen en video

Afbeeldingen en video’s helpen je bezoekers informatie sneller te verwerken. Op je landingspagina kun je bijvoorbeeld een afbeelding plaatsen van het aanbod waar men gebruik van kan maken of een korte video waarin je uitlegt wat de waarde is van je aanbod.

Je wilt jouw bezoekers niet overweldigen met tekst. Afbeeldingen en video’s kunnen helpen je boodschap snel over te brengen.

Social Proof

Mensen doen vaak toch wat andere mensen ook doen. Voeg daarom quotes toe van tevreden klanten, embed social media berichten op je pagina, maak gebruik van foto’s, titels en namen van mensen, etc.

Het zal je conversie zeker helpen!

Kleur van button

Welk effect hebben kleuren op mensen? Ik heb hier al eens een artikel aan gewijd: ‘Het psycholigisch effect van kleuren‘.

Denk je dat de kleur van de button onder het formulier uitmaakt? Ik denk van wel. Test eens voor een week het verschil tussen een groene en een rode button. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Tekst van button

En wat dacht je van de tekst van de button? Heeft dat invloed? Jazeker.

De tekst ‘Verzenden’ is niet aan te raden. Het geeft je namelijk echt het gevoel dat jij jouw gegevens verzendt en dat is onprettig.

Probeer gewoon wat verschillende teksten uit, zoals ‘Vraag aan’ of ‘Download nu’.

Above the fold

Moet het formulier en de content allemaal te zien zijn zonder dat men hoeft te scrollen? Niet persé. Voor de meeste bedrijven zeker, maar er zijn organisaties waarbij dat niet geldt.

Denk bijvoorbeeld aan gezondheidsorganisaties. Ik denk dat jij wel wat meer informatie wilt lezen, voordat jij een aanvraag verstuurt voor een plek in een bejaardentehuis voor je moeder.

Bij dergelijke organisaties is het prima als de tekst op de landingspagina wat langer is. In dit geval is de lengte minder belangrijk, maar is de informatievoorziening en de mate waarin het verhaal aanspreekt, veel belangrijker.

Lengte van het formulier

De juiste lengte van het formulier en dus de hoeveelheid informatie die je vraagt is lastig te bepalen.

Je wilt de bezoekers niet afschrikken door teveel informatie te vragen, maar je wilt meestal ook niet alleen het e-mailadres vragen. Dan heb je vaak namelijk veel leads van slechte kwaliteit.

Daarnaast is de hoeveelheid informatie die je vraagt ook afhankelijk van het aanbod. Bied je een e-book aan van drie pagina’s? Ja dan kun je niet zoveel informatie vragen als wanneer je een zeer uitgebreide marktonderzoek aanbiedt, waar je veel uren werk in hebt gestoken en waarvoor je hebt samengewerk met verschillende experts uit de markt.

Dit is dus iets wat je zelf moet inschatten. En opnieuw: test het!

Slotwoord

Mijn slotwoord kan ik kort houden: testen, testen, testen, testen en aanpassen waar nodig.

Wat voor de één wel werkt, hoeft voor jou niet te werken en vice versa.

Succes!

 


cta-de-30-beste-leadgeneratie-tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: