Inbound Marketing en SEO

Wat is een Whitepaper?

Deel dit bericht:


Door:

 

Wij hebben het in onze blogberichten over B2B marketing vaak over whitepapers, maar wat is een whitepaper?

De definitie van een whitepaper verschilt wel eens per branche, wat soms verwarrend is voor marketeers.

Traditioneel gezien komt een whitepaper uit de politiek, het was namelijk een wettelijk document waarin één of andere politieke oplossing werd uitgelegd.

In de technologische sector is een whitepaper een document dat de theorie omtrent een nieuw stukje technologie omschrijft. Ook in de zakelijke wereld zijn er verschillende definities, de één is meer productgericht dan de ander.

In dit blogbericht proberen wij zo helder mogelijk te omschrijven hoe wij een whitepaper definiëren.

Wat is een whitepaper?

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een overtuigende, gezaghebbende, diepgaand rapport over een specifiek onderwerp, dat een probleem weergeeft en zorgt voor een oplossing.

Marketeers creëren een whitepaper om hun doelgroep meer te leren over een specifiek onderwerp of om een bepaalde methodiek uit te leggen en te promoten. Het zijn probleemoplossende gidsen.

Normaal gesproken moet je bepaalde contactinformatie achterlaten voordat je een whitepaper kunt downloaden, waardoor het een uitstekend middel is om leads te vergaren.

Wat is een whitepaper niet?

Een product pitch.

Ondanks dat Investopedia een whitepaper definieert als “een informatief document uitgegeven door een bedrijf, om bepaalde kenmerken van een oplossing, dienst of product te promoten”, moet je erop letten dat je niet je eigen producten of diensten teveel promoot.

Je verliest je objectiviteit en je leads zullen hier doorheen prikken, waardoor je ze zult verliezen.

Het doel van je whitepaper is om mensen te overtuigen op basis van feiten en bewijzen en niet door ze te vertellen hoe geweldig je product of dienst is.

Wat zijn de standaarden voor een whitepaper?

Technisch gezien zijn er geen minimumeisen voor whitepapers. Iedereen kan een document een whitepaper noemen. Maar het is aan te raden dat je voor jezelf wel een aantal standaarden opstelt. Een goede whitepaper ziet er als volgt uit:

  • Lengte: Niet minder dan zes pagina’s, inclusief afbeeldingen, grafieken en referenties. Als het onderwerp erom vraagt, dan kan een whitepaper wel tot 50 pagina’s bevatten.
  • Structuur: Normaal gesproken bevat een whitepaper een titelpagina, inhoudsopgave, korte samenvatting, introductie, aantal pagina’s waarin het probleem wordt besproken, aantal pagina’s waarin een hypothese van een oplossing wordt gegeven, een case study waarin de oplossing een succes is gebleken en een conclusie.
  • Formaat: PDF
  • Stijl: Professioneel, serieus, goed geschreven en goed opgemaakt.

Waarin verschillen whitepapers ten opzichte van blogberichten en eBooks?

Whitepapers moet je zien als academische content. De lezers verwachten bij het lezen van een whitepaper een hoge expertise, ondersteund door goed onderzoek en referenties.

Waar je bij het schrijven van blogberichten en/of eBooks, maar een paar uur tot een week kwijt bent, duurt het creëren van een goede whitepaper mogelijk weken. Ze zijn veel serieuzer van toon, minder ‘flashy’ en meer gebaseerd op onderzoek dan blogberichten en eBooks.

Je kunt je voorstellen dat whitepapers enigszins saai overkomen in vergelijking met blogberichten en eBooks. Toch worden ze gelezen, omdat ze informatief zijn en geschreven door experts uit de branche.

Hoe meet je het succes van je Whitepapers?

Hoe meet je het succes van je Whitepapers?

Uiteraard hoop je dat je whitepapers het goed doen. Dus hoe kun je het succes van je whitepapers meten?

Landingspagina bezoeken

Als het goed is bied jij jouw whitepaper aan op een conversiegerichte landingspagina.

Het meten van het aantal bezoekers op een landingspagina is een goede manier om te zien hoeveel verkeer je trekt naar je content.

Als je merkt dat je niet veel verkeer trekt naar je landingspagina, dan moet je proberen de zichtbaarheid te vergroten in social media, zoekmachines en de Calls To Action op je website.

Zorg er dus voor dat je landingspagina’s social sharing buttons hebben, je whitepapers actief deelt op social media, je landingspagina’s geoptimaliseerd zijn en dat elke webpagina en blogbericht een Call To Action heeft die verwijst naar een landingspagina.

Conversions/Submissions

Hiermee meet je hoeveel personen daadwerkelijk het formulier op een landingspagina hebben ingevuld en de whitepaper hebben gedownload. Afhankelijk van je doelen, kunnen ‘submissions’ opgedeeld worden in twee categorieën: leadgeneratie (nieuwe leads) en lead nurturing (bestaande leads).

Conversion Rate

Hiermee meet je het percentage conversions/submissions ten opzichte van het aantal bezoekers. Als je een lage conversion rate hebt, dan is er iets mis. Als je veel bezoekers trekt, dan trek je mogelijk de verkeerde bezoekers of je landingspagina is niet goed ingericht.

Social Media Shares

Hoe vaak word je whitepaper gedeeld op sites als Facebook, Twitter, LinkedIn en/of Google+?

Door socal media shares te meten kun je goed analyseren hoe je content wordt opgepikt door je doelgroep en hoe ze denken over je whitepaper (sentiment). Daarnaast geldt ook natuurlijk dat hoe meer social shares je krijgt, hoe groter je bereik is en het helpt je SEO-autoriteit te vergroten.

Extra: 13 slimme manieren om je whitepaper te promoten

Je creëert natuurlijk een whitepaper voor je doelgroep om leads te genereren. Het is niet voldoende om maar af te wachten tot je paper gevonden wordt, je moet het echt actief promoten.

Daarom behandel ik 13 slimme ideeën om je whitepaper te promoten.

Social Media

Je whitepaper promoot je waarschijnlijk al op social media door er een tweet of een post over te plaatsen. Er zijn echter nog meer manieren om je whitepaper op social media te promoten.

Facebook

1) Verander je cover foto in een plaatje waarmee je jouw whitepaper promoot en plaats in de omschrijving een linkje naar de landingspagina. Zo verhoog je de zichtbaarheid van je whitepaper.

2) Pin bovenaan je Facebook pagina een post met een linkje naar de landingspagina.

Twitter

3) Verander je cover foto in een plaatje waarmee je jouw whitepaper promoot.

4) Pin een Tweet bovenaan je Tweetfeed, met een gerelateerd plaatje en een link naar de landingspagina.

5) Creëer een #hashtag voor je campagne, zodat je kunt volgen wat er over je paper geschreven wordt en reageren wanneer nodig.

Je website

Veel mensen vergeten hoe ze hun website kunnen optimaliseren om aanbiedingen te promoten. Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen:

6) Creëer een Call To Action op je homepage. Waarschijnlijk heb je de meeste websitebezoekers op je homepage, maak hier daarom gebruik van.

7) Bied al je whitepapers aan op een speciale pagina op je website, zodra je meer whitepapers hebt gecreëerd (bijvoorbeeld een kennisbank).

8) Plaats Calls To Action op gerelateerde pagina’s, zoals bijvoorbeeld productpagina’s.

9) Plaats social sharing buttons op de ‘Dank je wel’ pagina, zodat mensen de landingspagina van de whitepaper kunnen delen nadat ze de whitepaper hebben gedownload.

Bloggen

Indien goed uitgevoerd, trek je meer bezoekers naar je website door te bloggen. Elk blogbericht is in dat geval een kans om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden.

10) Blog over je whitepaper, zo heb je meer kans dat de landingspagina van de whitepaper gevonden wordt in Google. Door te linken naar de landingspagina geef je bepaalde waarde aan die pagina.

11) Voeg een Call To Action toe aan je blogbericht.

12) Zorg ervoor dat lezers het blog kunnen delen op Social Media.

13) Deel zelf het blogbericht op je Social Media kanalen.

Succes met het promoten van je whitepaper! Heb je zelf nog een aantal goede ideeën om je whitepaper te promoten? Laat het dan weten in een reactie onder dit bericht!



CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: