Inbound Marketing en SEO

Wat is Inbound Marketing?

Deel dit bericht:


Door:

 

Met inbound marketing probeer je de aandacht te trekken van je potentiële klanten, door het creëren van waardevolle content, zelfs wanneer zij nog niet zover zijn om zaken te doen. Het is één van de meest kosteneffectieve manieren om potentiële klanten die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf, om te zetten in leads, klanten en zelfs promoters van je onderneming.

Inbound marketing verder uitgelegd

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing, je zal er ongetwijfeld al eens van gehoord hebben. Het is namelijk een veel gebruikte strategie door B2B marketeers.

Mogelijk ben je in Google op zoek gegaan naar meer informatie over inbound marketing en zo op dit artikel terecht gekomen. En dat is eigenlijk al een voorbeeld van inbound marketing.

Inbound marketing is namelijk een strategie waarbij jouw klanten ervoor kiezen om meer te leren over jou. Dit doen ze door een zoekopdracht uit te voeren in Google, zich in te schrijven voor je RSS-feed, je whitepapers of case studies te downloaden, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, je te volgen op social media en/of te reageren op je blog.

Met inbound marketing zet je verschillende middelen in om potentiële klanten naar jou te trekken, in plaats van dat je ze ongevraagd lastig valt met jouw marketingactiviteiten.

Dit doe je door het creëren en het delen van waardevolle content en dat is meteen ook de kern van inbound marketing. Je creëert namelijk content dat echt gericht is op de vragen en de uitdagingen die jouw potentiële klanten hebben. Zo trek je waardevolle leads aan en help je ze door het aankoopproces.

Om slimmer te zijn en sneller te groeien dan concurrenten, moeten organisaties een krachtige website bijhouden, deelnemen aan social media en constant relevante content publiceren via blogberichten, artikelen, whitepapers, video’s, e.d.

De onderdelen van inbound marketing

Uit welke onderdelen bestaat Inbound Marketing?

De belangrijkste onderdelen van inbound marketing zijn: content creatie en distributie, lifecycle marketing, personalisatie, een multi-channel aanpak en integratie van de juiste tools.

Content creatie en distributie

Zoals gezegd is het belangrijk om content te creëren die de vragen en uitdagingen van je potentiële klanten beantwoordt.

Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Het schrijven van blogberichten om vindbaar te zijn in zoekmachines en om te kunnen delen op social media, zodat jij je kunt positioneren als kenner;
  • Het creëren van waardevolle infographics, e-books of whitepapers om jouw potentiële klanten meer te leren over een oplossing voor hun problemen of uitdagingen, om ze zo door het aankoopproces te leiden;
  • Case studies om te laten zien hoe jouw diensten vergelijkbare bedrijven hebben geholpen;
  • Nuttige instructievideo’s en demo’s om je potentiële klanten meer te leren over jouw business.

Belangrijk is om voor elke fase van het aankoopproces content te creëren. In elke fase is men namelijk weer geïnteresseerd in een ander type content.

Is het voldoende om je content te publiceren op je website en dan te wachten tot je gevonden wordt? Nee, zeker niet.

Uiteraard optimaliseer je jouw content, zodat je de meeste kans maakt om gevonden te worden in Google, maar het is daarnaast ook belangrijk om je content zoveel mogelijk via andere relevante kanalen te promoten.

Lifecycle marketing

Het is belangrijk om te realiseren dat jouw potentiële klanten door verschillende fases gaan in het aankooproces.

Het proces begint vanaf het moment dat zij zich realiseren dat ze een behoefte hebben aan een product of dienst en online op onderzoek uitgaan, om vervolgens verschillende aanbieders te gaan vergelijken, waarna een keuze gemaakt wordt voor een bepaald bedrijf.

De verschillende fases zijn:

  • De Awareness stage – In deze fase heeft een potentiële klant zich waarschijnlijk net gerealiseerd dat hij/zij behoefte heeft aan een bepaalde dienst of product. Een groot gedeelte van deze groep maakt in deze fase gebruik van Google om wat meer informatie te verzamelen;
  • De Consideration stage -In deze fase hebben jouw potentiële klanten een duidelijk beeld bij hun probleem of behoefte. Ze gaan op zoek naar de verschillende opties die er beschikbaar zijn om ze hierbij te helpen. De behoefte om diensten te vergelijken, geeft aan dat ze een stap verder zijn in het aankoopproces;
  • De Decision Stage -In deze fase ga je gebruik maken van je sales team, om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten gaan kiezen voor jouw diensten. Potentiële klanten willen in deze fase juist de kans om met een vertegenwoordiger van je bedrijf te spreken. Het aanbieden van een gratis consultatie, demo’s en free trials zal je salesmedewerker in het verkoopproces helpen.

Daar houdt het echter niet op, je wilt namelijk ook dat je klanten echte promoters worden van jouw bedrijf en je wilt mogelijk nog extra diensten of producten aan ze kunnen verkopen.

Elke fase heeft een andere boodschap nodig. Je leidt je klanten door de verschillende fases van het aankoopproces door middel van lead nurturing. Hiermee voed je jouw potentiële klanten op een geautomatiseerde manier, met relevante informatie voor de fase van het aankoopproces waarin zij zitten.

Personalisatie

Je hebt de meeste kans op succes als je jouw content echt richt op de wensen en uitdagingen van je klanten.

Voor het identificeren van de interesses van je doelgroep, zet je zogenaamde Buyer Persona’s op, waarmee je jouw ideale klant op papier zet. Hierdoor ben jij in staat om content te creëren dat jouw doelgroep echt aanspreekt.

Daarnaast probeer je zoveel mogelijk om je potentiële klanten in zogenaamde ‘funnels’ te duwen. Download iemand een whitepaper met onderwerp ‘A’? Dan stuur je vervolgens nieuwe informatie dat onderwerp ‘A’ uitgebreider behandelt.

Nadat je steeds meer informatie hebt vergaard over een lead, kun jij de lead steeds persoonlijkere content voorschotelen. Denk hierbij aan niche, bedrijfsgrootte, etc.

Multi-Channel

Zoals gezegd is het niet voldoende om alleen content te publiceren en dan af te wachten en te hopen dat je gevonden wordt.

Bij inbound marketing kies je voor een benadering, waarbij je interactie hebt met je potentiële klanten via het kanaal waar zij contact met je willen hebben.

Het kan zo zijn dat iemand middels een zoekopdracht in Google op een blogbericht van jou terecht is gekomen en vervolgens een relevante whitepaper heeft gedownload. Hierdoor heb je wat contactgegevens van die persoon verzameld en stuur je geautomatiseerde e-mails met nuttige informatie om diegene door het aankoopproces te leiden. Dit kan prima werken voor de één, maar voor de ander mogelijk niet.

Iemand kan je ook op social media tegengekomen zijn en je bijvoorbeeld gaan volgen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Belangrijk is dan om strategisch na te denken over de content die je deelt. Ga niet lukraak zomaar content delen, maar deel content in de juiste stappen om ze zo door het aankoopproces te leiden.

Daarnaast kun jij zelf deel gaan nemen aan discussiegroepen en de vragen van jouw potentiële klanten gaan beantwoorden, om jezelf te positioneren als kenner en ze zo naar je toe te trekken.

Zo zijn er verschillende kanalen waar je gebruik van kunt maken. Belangrijk is dus om in kaart te brengen waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe zij het liefst willen communiceren.

Integratie

De tools voor het creëren, publiceren en promoten van content en je analytics tool moeten als een geoliede machine samenwerken. Zo ben jij in staat om de juiste content te publiceren, op het juiste kanaal, op het juiste moment.

Je moet dus:

  • Makkelijk zelf blogberichten kunnen publiceren;
  • Zelf Calls To Action kunnen plaatsen om bezoekers naar je landingspagina’s te leiden;
  • Zelf landingspagina’s en bedankpagina’s kunnen opmaken om je marketingaanbiedingen te kunnen aanbieden;
  • Je content makkelijk kunnen delen;
  • Een integratie hebben met een goede analytics tool voor de juiste inzichten;
  • Een integratie hebben met je CRM systeem.

Bekende aanbieders van inbound tools

Inbound Marketing tools

Voor een goede inbound strategie is het dus belangrijk om de juiste tools te hebben. Er zijn verschillende software aanbieders waarmee je alle benodigde inbound tools kunt integreren met je website en social media accounts.

Hubspot

Hubspot is de bekendste aanbieder. Zij worden ook gezien als grondleggers van de inbound methodiek.

Zij bieden een verscheidenheid aan marketing automation functionaliteiten aan. Denk hierbij aan het opmaken en publiceren van blogberichten, integratie met je social media accounts, SEO tools, e-mail marketing, het opmaken en publiceren van landingspagina’s, het creëren van Calls To Action, CRM, en nog veel meer.

Ik heb zelf jarenlang met Hubspot gewerkt en ik kan niet anders zeggen dan dat het een uitstekende tool is. Lees over mijn ervaringen met Hubspot in mijn artikel ‘Hubspot of WordPress?‘.

Belangrijkste functionaliteiten:

  • Monitor leads, landingspagina’s, SEO prestaties, bezoekersgedrag, etc. op één locatie;
  • Content management systeem voor het opmaken en publiceren van content;
  • Het creëren en publiceren van landingspagina’s, bedankpagina’s en Calls To Action;
  • Het opzetten en uitvoeren van geautomatiseerde e-mail workflows;
  • Integratie met je social media accounts;
  • CRM integratie.

Marketo

Marketo is ook een bekende aanbieder van marketing automation software.

Met hun software richten zij zich op marketing automation, customer engagement marketing, real-time personalisatie voor het aanbieden van een gepersonaliseerde boodschap via meerdere marketing kanalen en marketing management. Bij marketing management kun je denken aan budgetting tools en marketing kalenders.

Net zoals bij Hubspot, zit er aan Marketo ook een aardig kostenplaatje gekoppeld. Ik heb zelf niet direct ervaring met Marketo. Maar van mensen die ermee hebben gewerkt, hoor ik veel positieve verhalen. Een geduchte concurrent voor Hubspot dus.

Belangrijkste functionaliteiten:

  • E-mail marketing en campaign management;
  • Lead generatie;
  • Meten en optimaliseren ROI;
  • Zoekmachine marketing;
  • Landingspagina’s en formulieren;
  • Het meten van het gedrag van je websitebezoekers;
  • Web en mobile personalisatie.

Pardot

Pardot, een Salesforce product, is een marketing automation tool voor het boosten van je sales, door middel van e-mail marketing, lead generatie, social marketing, sales data, en meer.

Belangrijkste functionaliteiten:

  • E-mail marketing met een ruime keuze aan templates;
  • Mogelijkheid tot het bouwen en publiceren van landingspagina’s;
  • Zoekmachine marketing;
  • Lead scoring en nurturing tools;
  • Lead segmentatie;
  • ROI rapportages;
  • CRM integratie;
  • Social media marketing.

Eloqua

Van campaign management tot lead management, targeting, segmentatie en meer. Eloqua biedt een uitgebreid pakket van marketing automaton tools aan.

Belangrijkste functionaliteiten:

  • Ruim aanbod aan campagne templates;
  • Automatiseer e-mail marketing, demand generation en content marketing;
  • Creëer makkelijk campagnes, landingspagina’s en formulieren;
  • Nurture leads met geautomatiseerde e-mails;
  • Zet webinars op;
  • Event management;
  • Multi-channel en e-mail marketing campagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: