Inbound Marketing en SEO

Wat zijn Featured Snippets? 10 tips om die positie te bemachtigen

Deel dit bericht:


Door:

 

In 2014 introduceerde Google een nieuwe manier om snel een antwoord te kunnen geven op de vragen van gebruikers.

Google doet dit in de vorm van zogenaamde ‘Featured Snippets’, waarmee ze meteen in de SERP een antwoord geven op je vraag. SERP staat voor search engine results page oftewel de zoekresultatenpagina.

Wat is een Featured Snippet?

Een featured snippet is een manier van Google om snel een antwoord te kunnen geven op de vraag van een gebruiker. Dit doen ze door een samenvatting van het antwoord uit te lichten, boven de normale zoekresultaten. Naast de samenvatting bevat een featured snippet een link naar de pagina waarvan het antwoord verkregen wordt, de paginatitel en de URL.

Voorbeeld

Als je een vraag stelt in Google, dan krijg je bij sommige zoekopdrachten een antwoord in een speciaal uitgelichte snippet te zien. Een snippet is een zoekresultaat in Google.

Deze zogenaamde ‘Featured Snippets’ worden weergegeven boven de normale zoekresultaten.

Typ maar bijvoorbeeld de vraag ‘Wat is pindakaas?’ in, dan krijg je de volgende featured snippet te zien:

Wat is een featured snippet?

Er zijn verschillende featured snippets (ook wel Answer Box genoemd). Soms is het een paragraaf met tekst, soms een stappenlijst en de andere keer weer een tabel. Als jouw website het beste antwoord geeft op een vraag, dan kan het zo zijn dat jouw content geplaatst wordt in de featured snippet.

De featured snippet wordt getoond naast je gewone zoekresultaat. Je wordt dus in dat geval twee keer getoond op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Overigens is de Nederlandse vertaling die Google zelf geeft aan featured snippets: Uitgelichte fragmenten.

De voordelen van een Featured Snippet

De angst van veel SEO’ers is dat men niet op een featured snippet zal klikken, omdat ze toch al een antwoord hebben gekregen op hun vraag. Uit onderzoek van HubSpot is echter gebleken, dat het tegenovergestelde waar is: er wordt juist veel meer op geklikt!

Hun bevindingen hebben ze weergegeven in een overzichtelijk grafiek, waarbij de click-through rate duidelijk hoger ligt voor de featured snippet:

Featured snippet vs no featured snippet

Daarnaast gaan mensen jou als autoriteit zien als jij wordt uitgelicht. Want waarom zou Google jou anders in de answer box plaatsen?

Investeer jij veel in Google Adwords advertenties? Dan kan een featured snippet jou ook geld besparen. Waarom? Je hoeft geen geld meer te betalen voor een advertentie, je valt toch al meer op dan een advertentie.

Genoeg redenen dus om te proberen je content uit te laten lichten.

Hoe krijg je een Featured Snippet?

Webpagina’s die in de top 5 van de zoekresultaten ranken, hebben de meeste kans om een featured snippet te worden. De eerste stap is dus om ervoor te zorgen dat je in de top 5 belandt. Je moet de pagina die je graag uitgelicht ziet worden optimaliseren en actief promoten.

Daarnaast moet je Google natuurlijk wel de mogelijkheid geven om een antwoord van je pagina te kunnen weergeven in de snippet. Jij moet dus een samenvatting geven van het antwoord op de vraag.

Er zijn verschillende best practices die jij kunt toepassen om meer kans te maken uitgelicht te worden in een featured snippet. Ik zal deze nu behandelen.

1. Identificeer pagina’s waarvoor jij al rankt in de top 5

Omdat webpagina’s die in de top 5 staan de meeste kans maken, is het verstandig om te checken voor welke zoekwoorden jij al in de top 5 wordt weergegeven. Pas deze artikelen dan aan met de tips die ik geef in dit artikel, om meer kans te maken op de featured snippet.

2. Identificeer pagina’s die dicht tegen de top 5 aanzitten

Ook kun je kijken naar pagina’s die dicht tegen de top 5 aan zitten. Je kunt de waarde van deze pagina’s vergroten, door bijvoorbeeld een interne link van een belangrijke pagina op je website naar die pagina’s te plaaten.

3. Identificeer de juiste vragen

Belangrijk is om goed inzichtelijk te maken waarnaar jouw doelgroep op zoek gaat in Google. Daar moet je een zoekwoordenonderzoek voor uitvoeren. Richt je hierbij op long tail zoekopdrachten, echte vragen dus. Vaak zijn dit vragen als ‘Wat is ..?’ of ‘Hoe maak je ..?’

Belangrijk is om ook het zoekvolume te achterhalen. Jij kunt wel veel energie steken in een artikel waarvan jij wilt dat die wordt uitgelicht, maar als niemand naar dat onderwerp zoekt, dan heb je er ook niks aan.

4. Zorg ervoor dat je content relevant is aan de vraag

Je content moet (vanzelfsprekend) relevant zijn aan de vraag waarop jij je richt. Je pagina moet op een logische manier opgebouwd zijn en met je content moet je echt een goed antwoord geven op de vraag.

De relevantie van je webpagina kun je ook vergroten door een logische website structuur. Je moet content met vergelijkbare onderwerpen samengroeperen in je structuur, zodat jouw website in de ogen van Google ook onderwerpen behandelt relevant aan het onderwerp dat uitgelicht wordt in de snippet.

5. Plaats de vraag in een header

Zorg ervoor dat je de vraag gebruikt als header. Het maakt niet uit of dit nou een H1, H2 of H3 header is. Op deze manier vergroot je jouw relevantie, aangezien jouw content gericht is op het beantwoorden van de vraag.

6. Geef direct antwoord na de vraag

Het beste is als de samenvatting van het antwoord direct volgt na de vraag, dus gelijk onder de header tag. Net zoals ik in het begin van dit artikel heb gedaan in de paragraaf ‘Wat is een Featured Snippet?’. Je wijdt dus één paragraaf aan het beantwoorden van de vraag.

7. Let op het aantal woorden

Uit hetzelfde onderzoek van Hubspot is gebleken dat de ideale lengte van het antwoord tussen de 54 en 58 woorden ligt.

8. Voeg de juiste HTML toe

Zoals gezegd kan een featured snippet bestaan uit een paragraaf met tekst, een stappenlijst of een tabel.

Een paragraaf moet de <p> tag bevatten, een lijst de <ol> tag en een tabel de <table> tag. De meeste content management systemen voegen deze tags natuurlijk al automatisch toe, als je gebruik maakt van bijvoorbeeld een opsomming of een tabel.

9. Voeg een relevante Alt text toe aan je afbeelding

Dit zal niet de meeste invloed hebben, maar de featured snippet laat meestal ook een afbeelding zien. Zorg er daarom voor dat je content minimaal één afbeelding bevat en voeg een relevante alt text toe aan de afbeelding.

10. Maak gebruik van schema markup

Hoewel het bewezen is dat websites die geen gebruik maken van markup ook uitgelicht worden, kan het geen kwaad om gebruik te maken van structured data. Zo help je Google bepalen of jouw artikel relevant is aan de vraag.

Je Featured Snippet behouden

Super natuurlijk als jij wordt uitgelicht, maar je moet niet denken dat je die positie ook automatisch eeuwig zal behouden. Je concurrenten liggen natuurlijk op de loer!

Dus wat kun je doen om op die positie te behouden?

Zorg dat je op de eerste zoekresultatenpagina blijft

Zoals gezegd hebben webpagina’s uit de top 5 de meeste kans om uitgelicht te worden. Houd je rankings dus goed in de gaten. Merk je dat je aan het zakken bent? Probeer dan je ranking weer te verbeteren, door je content bijvoorbeeld actief te promoten.

Verhoog je CTR

Wat ik nu ga zeggen weet ik niet zeker. Ik heb geprobeerd hier antwoord op te krijgen, maar dat is me niet gelukt. Ik vermoed dat je CTR ook invloed heeft op je positie in de featured snippet.

Met andere woorden: hoe vaker er op je geklikt wordt als jij de featured snippet bent, hoe beter voor je positie.

Dus hoe kun je de CTR verhogen?

Je kunt mensen met de tekst van je antwoord triggeren om te klikken. Ik had in mijn antwoord op de vraag wat een featured snippet is, ook ergens de zin ‘er zijn verschillende soorten featured snippets’ kunnen toevoegen. Men gaat dan toch afvragen welke verschillende soorten dat zijn en zullen dan sneller geneigd zijn om te klikken.

Slotwoord

Ik denk dat jij de meeste kans maakt om uitgelicht te worden in een featured snippet, als jij de belangrijkste zoekmachine optimalisatie regels naleeft:

  • Richt je op de juiste vragen;
  • Creëer relevante en nuttige content, die goed antwoord geeft op de vraag en op een logische manier is opgebouwd;
  • Zorg voor relevantie met een goede website structuur;
  • Promoot je content om backlinks te verzamelen en betrokkenheid te creëren, om die top 5 positie in de SERP te krijgen.

Pas daarnaast nog de tips toe die ik in dit artikel heb gegeven en dan zal niks je nog in de weg staan om die positie te behalen!

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: