Inbound Marketing en SEO

Wat zijn marketing aanbiedingen?

Deel dit bericht:


Door:

 

In elk blog en whitepaper over Inbound Marketing, valt te lezen dat je jouw websitebezoekers wat moet aanbieden.

Maar wat zijn deze aanbiedingen eigenlijk? Is het iets dat je doet voor je bezoekers? En waarom wil je iets aanbieden? Wat heeft het voor zin voor jou als bedrijf?

In dit artikel zal ik uitleggen wat marketing aanbiedingen zijn. Waar hebben deze marketeers het over en wat kan het doen voor jouw bedrijf?

Wat is een marketing aanbieding?

De definitie van een Inbound Marketing aanbieding

Een marketing aanbieding is nuttige en relevante content die je aanbiedt aan je potentiële klanten, in ruil voor informatie over hen.

Met een marketing aanbieding probeer je jouw onbekende websitebezoekers om te zetten in bekende leads. Vervolgens zet je marketing aanbiedingen in om jouw leads door het aankoopproces te leiden.

Het aankoopproces

Jouw potentiële klanten gaan door drie fases in het aankoopproces, ook wel de buyer’s journey genoemd. Voor elke fase wil je een aparte aanbieding creëren, een aanbieding die van toepassing is voor de fase waarin zij zitten.

De drie fases van het aankoopproces

De drie fases zijn:

1. De ‘Awareness Stage’, de fase waarin ze realiseren dat ze een probleem hebben. Dus bijvoorbeeld ‘Hoe kan ik meer leads genereren?’

2. De ‘Consideration Stage’, de fase waarin ze op zoek zijn naar de beste oplossing voor hun probleem. Ze hebben inmiddels geleerd dat Inbound Marketing een goede aanpak is om leads te genereren en in deze fase leeft mogelijk de vraag: ‘Wat is de beste Inbound Marketing software?’

3. De ‘Decision Stage’, de fase waarin ze weten wat de verschillende oplossingen zijn en moeten gaan kiezen tussen twee of drie partijen. Dus bijvoorbeeld ‘Software A vs Software B’.

Het aanbod per fase

Hoe verder iemand is in het aankoopproces, hoe specifieker het aanbod moet zijn.

Iemand die in de ‘Awareness Stage’ zit, is mogelijk geïnteresseerd in een algemene whitepaper waarin wordt uitgelegd hoe je met Inbound Marketing, meer leads kunt genereren.

Deze persoon zal bijvoorbeeld nog niet geïnteresseerd zijn in een productdemo van een Inbound Marketing softwareplatform. Hij of zij weet mogelijk nog niet eens wat Inbound Marketing is!

Iemand die in de ‘Consideration Stage’ zit, is niet meer geïnteresseerd in een whitepaper over Inbound Marketing, want hij weet al heel goed wat dat is.

Deze persoon is mogelijk meer geïnteresseerd in het zien of bijwonen van bijvoorbeeld een webinar, waarin jij een demonstratie geeft van de Hubspot software.

Zit iemand in de ‘Decision Stage’? Dan hoeft deze persoon echt geen whitepaper meer te lezen of een demo te zien. Deze persoon is inmiddels zover dat hij Hubspot zelf wel eens wil uitproberen. In deze fase zou je dus bijvoorbeeld een free trial van 30 dagen kunnen aanbieden.

Personaliseren

Uiteraard geef je jouw aanbiedingen niet zomaar weg. Nee, je vraagt er bepaalde informatie voor terug. Zoals bijvoorbeeld contactinformatie, informatie over hun bedrijf, etc.

Naarmate je steeds meer informatie vergaart van je lead, kun je jouw boodschap personaliseren en aanpassen naar de wensen van de lead. Zo maak je de meeste kans om jouw leads bij jouw bedrijf te betrekken en door het aankoopproces te leiden.

Hier zal ik op een later moment nog eens een artikel over schrijven.

Voorbeelden van aanbiedingen

Mogelijk denk je van ‘Hé, dat is mooi, de aanbiedingen die je als voorbeeld gebruikte heb ik al!’ Dat kan heel goed kloppen, de meeste bedrijven hebben genoeg in huis om aan te bieden.

Dus, tromgeroffel… Voorbeelden van aanbiedingen zijn:

  • eBooksWat is een whitepaper?
  • Whitepapers
  • Gidsen
  • Video’s
  • Webinars
  • Case Studies
  • Templates
  • Presentaties
  • Podcasts
  • Slideshows
  • Demo’s
  • Free trials

Uiteindelijk komt het er op neer, dat een aanbieding elke vorm van content kan zijn. Zolang het maar van waarde is voor je potentiële klanten en zij bereid zijn, om bepaalde informatie in ruil hiervoor te delen.

Om hoeveel informatie kun je vragen?

De hoeveel informatie die je kunt vragen in ruil voor een aanbieding, is sterk afhankelijk van wat je aanbiedt en in welke branch je actief bent.

Het is vooral belangrijk om logisch na te denken.

Stel, jij biedt een gidsje aan voor de ‘Awareness Stage’, dat slechts uit vijf bladzijden bestaat. Dan is het niet gepast om hun naam, e-mailadres, telefoonnummer, bedrijfsnaam, functie, bedrijfsgrootte en omzet te vragen. In dat geval is alleen de naam, bedrijfsnaam en e-mailadres meer gepast.

Voor een zeer uitgebreid verslag van 50 pagina’s van een onderzoek dat je in een bepaalde markt hebt gedaan, kun je natuurlijk wel wat meer informatie vragen.

Probeer het gewoon eens uit. Vraag een week wat meer informatie. Gaat je conversie omlaag? Pas het formulier op je landingspagina dan weer aan.

Heeft iemand al eens gebruik gemaakt van een aanbieding? Dan kun je in de volgende fase van het aankoopproces weer om extra informatie vragen.

Slotwoord

Het uiteindelijke doel van je B2B marketingstrategie is om jouw websitebezoekers om te zetten in leads en leads in klanten.

Mensen gaan natuurlijk niet zomaar gegevens van zichzelf aan je geven. Je moet ze iets waardevols ervoor teruggeven.

Jouw aanbiedingen laten jouw potentiële klanten zien, dat je ze wilt helpen en dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Zodra zij overtuigd zijn dat jouw bedrijf ze kan helpen met de uitdagingen die zij hebben, wordt de kans vanzelfsprekend een stuk groter dat zij zaken met je willen doen.

cta-de-30-beste-leadgeneratie-tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: