Inbound Marketing en SEO

Hoe maak ik mijn website sneller?

Deel dit bericht:


Door:

 

Pagespeed (of laadtijd) is hoeveel tijd een pagina van een website nodig heeft, voordat het volledig geladen is. Pagespeed is afhankelijk van veel factoren, van hosting tot het design van je website.

Mensen hebben tegenwoordig niet meer het geduld om meer dan vier seconden te wachten, voordat een pagina geladen is. Als je website niet snel genoeg laadt, dan verlies je potentiële klanten. Doordat tegenwoordig meer dan 50% van het online verkeer van mobiele apparaten komt, verwacht iedereen dat een pagina bijna direct laadt.

Als jouw pagina niet snel genoeg laadt, dan klikken bezoekers weer weg en gaan zij op zoek naar een andere site. Google ziet dit als een bounce, wat weer een negatief effect heeft op je rankings. Daarnaast kan Google een penalty geven aan websites die echt veel te traag zijn.

Het goede nieuws is dat je jouw website kunt optimaliseren om de laadtijd te minimaliseren.

Pagespeed is belangrijk voor Google

In 2010 heeft Google aangekondigd dat pagespeed een ranking signaal is. De missie van Google is om zijn gebruikers de beste ervaring te bieden. Zij willen jou de beste zoekresulaten geven voor jouw zoekopdracht. Een website die snel laadt, helpt bij een positieve ervaring.

Als een website snel laadt, dan vergroot dat de kans dat bezoekers op je website blijven, omdat zij iets positiefs ervaren (vanzelfsprekend zijn er ook andere elementen die moeten bijdragen aan een positieve ervaring). Google lijkt dus snelle websites te belonen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het klikgedrag van gebruikers. Als iemand via een zoekopracht in Google op je website is gekomen en diegene blijft langer op je site en bezoekt meerdere pagina’s, dan is dat uiteraard een positief signaal voor Google.

Een langzame laadtijd van een pagina kan er ook voor zorgen dat Google minder pagina’s van je website kan crawlen. Dit komt doordat Google aan een website crawl budget koppelt. Hoe langer het duurt om een pagina te laden, hoe meer budget het kost. Dit kan een negatief effect hebben op het indexeren van je pagina’s.

Pagespeed is belangrijk voor bezoekers

Naast dat pagespeed belangrijk is voor Google en je rankings, heeft het ook invloed op de gebruikerservaring van je websitebezoekers. Het is geen geheim dat een positieve ervaring, vaak leidt naar meer conversies.

Pagina’s met een langere laadtijd hebben vaak een hogere bounce rate en een lagere gemiddelde sessieduur.

Een website met een snelle laadtijd zorgt voor een goede ervaring op verschillende manieren:

  • Als jij een webshop hebt, dan zorgen snelle pagina’s ervoor dat je bezoekers snel begrijpen wat je te bieden hebt en kunnen zij een bestelling snel afronden. De kans dat zij hun winkelmandje verlaten, wordt dus verkleint;
  • Als jij een blogger bent en jij verdient je geld met advertenties, dan zorgt een snelle website ervoor dat je bezoekers eerder meerdere pagina’s op je website bezoeken, wat het aantal paginaweergaven verhoogt;
  • Als je een B2B website hebt, dan is de kans groter dat jouw websitebezoekers het conversiepad volgen die jij voor ze hebt ingericht.

Onderschat het belang van pagespeed dus niet en dat geldt helemaal voor voor e-commerce sites. Een langzamere website kan echt invloed hebben op je omzet, omdat mensen hun winkelmandje zullen verlaten bij een trage website.

Hoe kun je de laadtijd testen?

Snelheid van je website testen met Google PageSpeed Insights

Google heeft een handige tool voor het testen van je laadtijd: PageSpeed Insights.

Deze gratis tool geeft jou inzichten over welke elementen de laadtijd van je site vertragen. Van slechte CSS bestanden en afbeeldingen tot geïnstalleerde plugins: PageSpeed Insights analyseert de meeste belangrijke factoren die verantwoordelijk zijn voor het vertragen van je website. Deze inzichten worden voor zowel mobiel, als voor desktop weergegeven.

Een andere tool die je ook zou kunnen proberen is de Pingdom Website Speed Test. In het vervolg van dit artikel, gebruik ik echter de tool van Google als voorbeeld.

Maak je website sneller in 11 stappen

Er zijn verschillende manieren om de laadtijd van je pagina’s te verminderen. Een aantal van deze stappen vereisen enige technische kennis.

Stap 1: Optimaliseer je afbeeldingen

Als jouw afbeeldingen te groot zijn, dan kan dat de snelheid flink vertragen.

Optimaliseer je afbeeldingen als volgt:

  • Comprimeer je afbeeldingen met tools zoals Compressor.io, TinyPNG of Fotoverkleinen.nl. Deze tools zijn gratis en kunnen in sommige gevallen de bestandsgrootte met 80% verkleinen, zonder de kwaliteit van de afbeelding te verminderen;
  • Reduceer de grootte van de afbeeldingen naar minimale dimensies, zonder de kwaliteit te verminderen. Als je bijvoorbeeld een afbeelding van 150x150px wilt plaatsen op je website, dan is dat exact de grootte zoals de afbeelding op je server dient te staan.

Als de PageSpeed Insights Tool aangeeft dat je jouw afbeeldingen dient te optimaliseren, download dan je afbeeldingen, comprimeer ze, verander de afmetingen en vervang de oude afbeeldingen.

In de PageSpeed Insights tool heb je overigens de mogelijkheid om de afbeeldingen die al geoptimaliseerd zijn te downloaden. Deze kun jij dan weer uploaden naar je server:

Download je geoptimaliseerde afbeeldingen in Google

Stap 2: Minimaliseer CSS en JavaScript

Ok, deze stap vergt wat meer technische kennis.

Je kunt de grootte van je bestanden minimaliseren door onnodige witruimte, karakters en comments van je CSS en JavaScript bestanden te verwijderen. Dit kan de grootte van je bestanden met maar liefst de helft verkleinen.

Voorbeeld:

Optimaliseer CSS en JavaScript voor betere laadtijd

Zie je het verschil?

Moet je dan zelf al je bestanden uitpluizen op zoek naar fouten? Nee, je kunt hier de Gulpjs tool voor installeren op je server. Deze tool creëert automatisch een nieuw CSS bestand en verwijdert alle witruimtes.

Maak je gebruik van WordPress? Installeer dan de plugin Autoptimize.

Net zoals bij afbeeldingen, kun je de geoptimaliseerde bestanden ook downloaden van de Insights tool.

Stap 3: Verklein je CSS, HTML en JavaScript bestanden met Gzip

Zijn je CSS, HTML en JavaScript bestanden groter dan 150 bytes? Verklein ze dan met Gzip. Gzip is een software applicatie voor file compression.

Stap 4: Verwijder render-blocking resources above the fold

Verwijder render-blocking resources above the fold

Verwijder render-blocking resources above the fold. Ik weet dat het een behoorlijk Engelse zin is. Render betekent loading, dus laden. Dus als iets ‘render-blocking’ is, dan zorgt het ervoor dat de pagina niet zo snel zal laden, zoals eigenlijk zou moeten.

Snappie?

Google raadt aan om javascripts die het laden van ‘above the fold’ content van je webpagina’s vertragen te verwijderen. ‘Above the fold’ is wat bezoekers van je pagina zien, zonder te hoeven scrollen.

Vaak zijn dit flashy of bewegende elementen. Momenteel maak ik hier nog gebruik van op mijn homepage, maar binnenkort ga ik het design aanpassen.

Uiteraard is dit weer iets voor de wat meer technische helden onder ons om dit te kunnen aanpassen, als je pagespeed tool aangeeft dat dit je website vertraagd.

Voor WordPress gebruikers: de zojuist genoemde Autoptimize plugin kan je hierbij helpen. Open de instellingen en uncheck “Force JavaScript in <head> en check “Inline all CSS.”

Stap 5: Maak gebruik van browser caching

Misschien is het verstandig als ik eerst in het kort uitleg wat browser caching eigenlijk is.

Als een browser jouw pagina weergeeft, dan moet het verschillende elementen laden, zoals je logo, CSS bestand en andere zaken.

Wat ‘browser caching’ doet is het onthouden van de elementen die de browser al geladen heeft. Als een bezoeker naar een andere pagina gaat op je website, dan hoeven je logo, CSS bestanden, etc. niet opnieuw geladen te worden.

Wanneer jij gebruik maakt van browser caching, dan worden je paginabestanden opgeslagen in de browser cache. Je pagina’s zullen hierdoor veel sneller laden voor terugkerende bezoekers.

En nu moet ik iets toegeven. Dit is iets te technisch voor mij en voor dergelijke taken schakel ik mijn websitebouwer in. Ik kan dus niet uitleggen hoe je gebruik kunt maken van browser caching.

Voor WordPress gebruikers is er echter goed nieuws: er zijn goede plugins voor, zoals W3 Total Cache.

Ben jij wel technisch aangelegd? Check dan deze pagina van Google: Leverage Browser Caching.

Stap 6: Verminder je redirects

Het kost elke keer net wat extra tijd als een pagina wordt geredirect naar een andere pagina. Maak daarom alleen gebruik van redirects als je echt niet anders kan.

Stap 7: Verbeter de server response time

Je server response time wordt beïnvloed door het aantal verkeer dat je ontvangt, de elementen van elke pagina (afbeeldingen e.d.), de software waarvan je server gebruik maakt en van je hostingpakket.

De optimale response time ligt onder 200ms. Wil jij je response time verbeteren? Check dan het artikel ‘Improving Search Rank by Optimizing Your Time to First Byte‘ van MOZ.

Stap 8: Maak gebruik van een Content Distribution Network

Content distribution networks (CDNs), is een netwerk van servers die worden ingezet om je websitecontent zo snel mogelijk te kunnen leveren, afhankelijk van de locatie van een bezoeker.

Waar het op neerkomt is dat als jij een internationale site hebt en jouw kantoor is in Amsterdam, dat iemand uit New York niet helemaal op jouw website hoeft te wachten vanuit je Amsterdamse server. Diegene krijgt dan in wezen een kopie te zien van je website, die geplaatst is op een data center in New York, waardoor de laadtijd een stuk sneller wordt.

Stap 9: Maak niet teveel gebruik van advertenties

Advertenties moeten geladen worden. Naast dat teveel advertenties irritant zijn voor je bezoekers, zorgt het er ook voor dat je website langzamer wordt.

Het is verleidelijk voor bijvoorbeeld bloggers om veel advertenties te plaatsten, het levert ten slotte geld op. Echter op de lange termijn kan het ervoor zorgen, dat je juist minder gaat verdienen. Een langzamere website kan invloed hebben op je rankings, waardoor je mogelijk minder bezoekers zal trekken.

Stap 10: Maak niet teveel gebruik van widgets en plugins

Widgets zoals social buttons, comments area en kalenders en plugins kunnen invloed hebben op je pagespeed.

Maak er dus alleen gebruik van als het echt toegevoegde waarde heeft.

Stap 11: Kijk kritisch naar je embedded media

Video’s van andere websites kunnen zeer zeker een waardevolle toevoeging zijn voor je website. Het is echter wel zo dat ze de pagespeed verlagen. Je zou dergelijke video’s ook op je eigen server kunnen opslaan.

Conclusie

De snelheid van je website is belangrijk en niet iets dat je makkelijk kunt negeren.

De drie belangrijkste stappen voor het versnellen van je website zijn:

  • Het optimaliseren van je afbeeldingen;
  • Je render-blocking problemen oplossen;
  • Gebruik maken van een Content Distribution Network, indien je een internationale website hebt.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: